Prawdopodobnie każdemu z nas w wolnej chwili zdarzyło się wpisać w wyszukiwarkę internetową własne imię i nazwisko, sprawdzając, co na nasz temat znajduje się w Internecie. Najczęściej takie działanie związane było z nadmiarem wolnego czasu i chęcią zaspokojenia własnej próżności. Dla profesjonalistów takie działanie stanowić powinno jednak element stałej higieny, bowiem imię i nazwisko profesjonalisty to jego marka, o którą należy dbać tak samo jak o schludny wygląd. Internet jest wspaniałym narzędziem do budowania własnej reputacji, ale niesie za sobą również szereg zagrożeń. Części z nich nie jesteśmy w stanie zapobiec, ale możemy minimalizować ich skutki, by uniknąć strat dla wizerunku. Jak dbać o wizerunek marki w internecie?
Dbanie o wizerunek profesjonalisty to żmudna praca, która właściwie nigdy się nie kończy. Poza działaniami promującymi markę typu pełnienie funkcji eksperta w określonej dziedzinie w środkach masowego przekazu, udział w roli prelegenta w konferencjach, prowadzenie bloga eksperckiego itp. dla budowania własnej marki niezwykle istotne jest unikanie działań, które mogłyby podważyć budowany wizerunek profesjonalisty. A oto w Internecie nietrudno. Przykłady? Proszę bardzo: szalony weekend w towarzystwie przyjaciół ze szkolnych lat często uwieczniany jest na zdjęciach, które następnie zamieszczone są np. na Facebooku. Dla paczki znajomych zdjęcie z wygłupów pod wpływem alkoholu to miła pamiątka, ale dla osoby budującej markę profesjonalisty może oznaczać zrujnowanie reputacji. Kolejny przykład? Niefrasobliwe aktywności, które podejmowaliśmy w Internecie w dawnych czasach typu komentarze okraszone wulgaryzmami, prezentowanie skrajnych postaw życiowych czy radykalnych poglądów politycznych. Wbrew pozorom dla osoby sprawnie posługującej się wyszukiwarką internetową odnalezienie takich materiałów nie jest szczególnie trudne. Właśnie dlatego, zweryfikuj tego typu aktywności, dzięki czemu zadbasz o pozytywny wizerunek marki w sieci.
Dla wyższej kadry menadżerskiej dodatkowym zagrożeniem dla reputacji mogą być opinie i komentarze zamieszczane w Internecie przez ich byłych lub obecnych podwładnych, a w przypadku osób zarządzających spółkami publicznymi również przez drobnych inwestorów. Tego typu komentarze często są nie tylko obraźliwe, ale i niezgodne z prawdą. Co znamienne wpisy takie z reguły pozycjonują się wyżej w popularnych wyszukiwarkach niż materiały pozytywne lub neutralne.
Należy zdać sobie sprawę, że przeważająca większość osób przed wejściem w interakcję biznesową z drugą osobą, „sprawdza ją” w Internecie. Działanie takie podejmują zarówno przyszli pracodawcy, jak i partnerzy biznesowi, chcąc wiedzieć, z kim mają do czynienia. Treści dostępne on-line, które przeczą wizerunkowi profesjonalisty, mogą być czynnikiem decydującym o braku zatrudnienia lub o niepodjęciu współpracy.
Dlatego dla każdego profesjonalisty czynnością równie naturalną co codzienne mycie zębów powinno być monitorowanie informacji znajdujących się na jego temat w Internecie i w razie konieczności natychmiastowe podejmowanie działań zmierzających do „wyczyszczenia” sieci z materiałów, które mogą zszargać dobry wizerunek firmy w internecie.
Mamy świadomość, że w natłoku codziennych obowiązków brakuje czasu na częste analizowanie Internetu pod kątem negatywnych treści. Wiemy również, że nie każdy jest na tyle biegły w posługiwaniu się Internetem, aby dotrzeć do wszystkich szkodliwych materiałów, jak również nie każdy wie, jak doprowadzić do usunięcia takich materiałów z Internetu. Dlatego dla osób chcących zadbać o wizerunek profesjonalisty i swoją reputację on-line przygotowaliśmy specjalną ofertę, dzięki której na bieżąco będą uzyskiwać informacje o materiałach dostępnych na ich temat w Internecie, a negatywne treści na ich temat będą niezwłocznie przez nas „czyszczone”. Po szczegóły zapraszamy do kontaktu.
Polecamy sprawdzić także wpis, w którym opisujemy jak usunąć własny wpis z internetu.
Leave a Comment